File:Telecommunications relay service.png

From Wikimedia Commons, the free media repository
Jump to navigation Jump to search

Original file(1,326 × 824 pixels, file size: 33 KB, MIME type: image/png)

Captions

Captions

Add a one-line explanation of what this file represents

Summary[edit]

Description
English: A Relay Service (RS) is a telecommunication service that allows deaf, hard-of-hearing and speech-impaired (D-HOH-SI) individuals to communicate over SMS, email, chat and videophones ('video telephones' and similar technologies such as webcams) with hearing people in real-time, with the assistance of a telephone operator. When a video is used, the operator is replaced by a sign language translator, who is called a 'Video Interpreter'.
עברית: שירות ממסר טלפוני הוא שירות שנועד לאפשר ללקוחות כבדי שמיעה וחירשים (כו"ח)[1] לנהל שיחה בטלפון באופן דומה ככל האפשר ללקוח ללא מוגבלות.

חברות הטלפוניה בישראל מכנות שירות זה 'מוקד תיווך טלפוני', והוא פועל בישראל החל מ-15 ביולי 2009, מכוח חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ותקנות שהותקנו מכוחו.[2]

בישראל

בשנת 2001 פנתה עמותת 'בקול' אל חברת 'סלקום' וביקשה ממנה להפעיל שירות ממסר לקהילת כו"ח.[3] כו"ח שרצו לקבל שירות טלפוני, נרשמו בסלקום אחרי צירוף אישור על זכאותם, וכל זכאי קיבל סיסמה. כשזכאי ביקש מסלקום לבצע שיחה טלפונית עבורו, היה עליו לשלוח פנייה בפקס עם סיסמתו, או פנייה מקוונת באתר אינטרנט ייעודי של סלקום. בפנייה נכתב תוכן השיחה לצד ג', והשיחה הייתה מבוצעת על ידי סלקום באותו יום עד שעות הערב. ניהול דו-שיח בין המשתמש ובין סלקום נמשך מספר שעות, משום שכל פנייה נוספת למוקד סלקום דרשה פנייה חדשה, שנסגרה עם סיום הטיפול בה על ידי סלקום, עקב היעדר צ'אט ודוא"ל.

סלקום לא דרשה רכישת מנוי כזכאות לשירות, ובקהילת כו"ח שררה אי-בהירות לגבי השירות. כך חבר כו"ח לא ידע שהשירות נועד גם למי שאינו מנוי סלקום, ולא ידע שהמוקד מעביר מסרים טלפוניים לצד ג', אלא היה סבור שמדובר בשירות נגיש אל סלקום עצמה.[4]

ב-2005 הקים אהרון עיני, יושב ראש אגודת החרשים בישראל (אח"א) לשעבר, חברה בשם 'מקשרפון' שסיפקה שירות ממסר באמצעות מצלמת רשת וצ'אט, לפי בחירת הלקוח, תוך תשלום דמי מנוי חודשיים.


חירשת מדברת באמצעות שירות ממסר בעת עבודתה

בשנת 2008 הקימה אח"א מרכז תקשורת המופעל בשפת הסימנים בווידאו עם אפשרות לצ'אט, על ידי תוכנת אובו.[5] התנאי לקבלת השירות היה תשלום דמי חבר שנתיים לאח"א, והשירות פעל מ-9 בבוקר עד 6 בערב.[6]

משרד הרווחה הפעיל שירות ממסר באמצעות תוכנת צ'אט של מיקרוסופט מסנג'ר לפניות חירום בלבד מצד כו"ח, בדומה למוקד החירום הטלפוני 118. השירות פעל כצ'אט ללא וידאו, מה שהיה חיסרון לחירשים שלא שלטו בעברית, ומשרד הרווחה לא טיפל בפניות שלא נראו לו דחופות, גם אם הפונה טען שהפנייה היא דחופה.

תחילת התקנות

עם תחילת התקנות, עברה סלקום למענה אוטומטי שנשלח לפונים. הפונים הוזמנו להירשם מחדש לשירות בסלקום, הפעם כמנויי סלקום בלבד, או לפנות לחברות הטלפוניה שלהם ולהירשם אצלן. היתרון בהודעה זו היה בכך שהמנויים לשירות היו הראשונים שידעו על כניסת התקנות לתוקף, משום שחברי כו"ח אחרים לא ידעו על תקנות אלו.

שירות הממסר ניתן על ידי חברות הטלפוניה בישראל בחיוג למספרי טלפון במדינת ישראל, בעברית ובערבית. אח"א משלימה שירות זה על ידי מתן שירות ממסר בשפות הסימנים הישראלית והרוסית, לחירשים ותיקים ולחירשים עולים מחבר המדינות ומאתיופיה.

חברי כו"ח נתקלו בקשיים בבואם להירשם לשירות אצל חברות הטלפוניה. נציגי החברות לא ידעו על התקנות, והן לא צויינו במערכות שלהם. חלק מהחברות סיימו את השירות בשעה מסוימת בערב, על אף הקבוע בתקנה 5(2): "השירות יינתן בכל ימות השנה ובכל שעות היממה", בדומה לשיחת טלפון רגילה.
פרשנות החברות לנוסח הקבוע בתקנה 5(2): "מוקד השירות יאפשר לאדם עם מוגבלות להשתמש בשירותי טלפוניה באופן דומה, ככל האפשר, לשירות טלפוניה שמשתמש בו אדם בלא מגבלה", הייתה שהנוסח מחייב אותן לספק שירות דומה, אך בלתי זהה.
חלק מהחברות לא רשמו לשירות את הזכאים שפנו אליהן, וחלקן רשמו באיחור. אחרי הרישום, קבעו חברות הטלפוניה את סוג הפניות שהן תבצענה עבור לקוחותיהם הזכאים. בשנים 2010–2011 סירבה חברת פרטנר לבצע שיחות לשירות הלקוחות שלה, והפנתה את הפונים אל אתר האינטרנט שלה. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (נציבות השוויון) טיפלה בעניין זה, ופרטנר הסכימה לבצע שיחות גם לשירות הלקוחות שלה. במאי 2016 סירבה חברת פרטנר לבצע שיחה ל-144, בטענה ש-144 הוא שירות תוכן שניתן בעלות, ואין באפשרותה לפנות לשירות תוכן עבור הלקוח, אף על פי שמשרד התקשורת הסדיר את שירותי התוכן ב-2014, ו-144 אינו נמנה עליהם.[7] בנובמבר 2016, סירבה פרטנר לבצע שיחה טלפונית רגילה, בטענה שכבר התקשרה לאותו מקום יומיים לפני כן, והמקום מסר לפרטנר שהנושא בטיפול.
עקב פעולותיהן של חברות הטלפוניה, הוגשה נגדן בקשה לתובענה ייצוגית בעניין זה. תגובת החברות הייתה שהתקנות אינן חלות עליהן, ובאפריל 2016 ניתן פסק דין על דרך הפשרה, שחייב את חברות הטלפוניה לפצות את מגישי הבקשות ואת בא כוחם, להוסיף צ'אט בפנייה לשירות הממסר, ולהגדיל את מגוון המסרים המועבר דרך השירות.
ב-1 באוקטובר 2016 הקימה גם עמותת המכון לקידום החרש בישראל שירות ממסר הנתמך בווידאו ובשפת הסימנים, בדומה לשירות הפועל באח"א.[8], מה שגרם למשבר כלכלי באח"א ולצמצום השירות באח"א.[9]

התנהגות צד ג'

נציבות השוויון טיפלה גם בגופים ישראליים שקיבלו שיחות בשירות ממסר מחברות הטלפוניה הישראליות, וסירבו להשיב על הפנייה הטלפונית, בטענה שהנציגה שביצעה את השיחה, איננה הפונה בעצמו. גם כשהסבירה הנציגה הטלפונית שהפונה אינו מסוגל לשמוע או לדבר בטלפון, העלו הגופים דרישות כמו שליחת צילום של תעודת זהות, שליחה של ייפוי כוח, הגעה פיזית של הפונה למקום בו ניתן השירות, או שליחת פקס (במקרה של דרישת ניתוק משירות).
במקרים אחרים סירב צד ג' להשיב על השיחה, מתוך חשש שהוא מוקלט בעת השיחה, וביקש מהפונה להגיע ולדבר איתו ישירות.
היו גם מי שסברו כי הנציגה הטלפונית ניסתה לבצע עימם עסקת מכירה מרחוק, אף על פי שבתחילת השיחה היא הציגה את עצמה כמי שמעבירה מסר עבור לקוח נגיש.
כשצד ג' בישראל קיבל שיחת טלפון משירות ממסר מחוץ לארץ, הוא חשש שהשיחה נעשתה על ידי גורם עוין, וניתק את השיחה.

בארצות הברית

בארצות הברית מופעל שירות הממסר מכוח חוק ADA משנת 1990, ומ-2002 השירות ניתן גם בווידאו.
ב-2002 הופעל בארצות הברית שירות ממסר טקסטואלי באינטרנט, שניתן היה לפנות אליו מכל העולם, בכפוף לכך שמקבל השיחה ישלוט באנגלית.[10] לאחר מכן נסגר השירות, ואחרי סגירתו, ניתן שירות ממסר באינטרנט בארצות הברית לנרשמים בלבד.[11]

באוסטרליה

באוסטרליה מופעל שירות ממסר לאומי במגוון אפשרויות על ידי צ'אט באינטרנט, צג טקסט בטלפון למי שמדבר ואינו שומע, שליחה וקבלה של סמסים, שיחת וידאו בשפת הסימנים האוסטרלית, כתיבה וקריאה של טקסט, כתיבה ושמיעת צד ג', דיבור איטי בטלפון, וקבלת שיחה מצד ג'. שירות הממסר מציע הדגמה למעוניינים להירשם.[12] בתובענה הייצוגית שהוגשה נגד חברות הטלפוניה בישראל, הסתמכו התובעים על השירות שניתן באוסטרליה.
Date
Source A drawing file
Author Arnon Borochov (ארנון בורוכוב)
Permission
(Reusing this file)
VRT Wikimedia

This work is free and may be used by anyone for any purpose. If you wish to use this content, you do not need to request permission as long as you follow any licensing requirements mentioned on this page.

The Wikimedia Foundation has received an e-mail confirming that the copyright holder has approved publication under the terms mentioned on this page. This correspondence has been reviewed by a Volunteer Response Team (VRT) member and stored in our permission archive. The correspondence is available to trusted volunteers as ticket #2016111410022686.

If you have questions about the archived correspondence, please use the VRT noticeboard. Ticket link: https://ticket.wikimedia.org/otrs/index.pl?Action=AgentTicketZoom&TicketNumber=2016111410022686
Find other files from the same ticket: SDC query (SPARQL)

References[edit]

Licensing[edit]

w:en:Creative Commons
attribution share alike
This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license.
Attribution: Arnon Borochov (ארנון בורוכוב)
You are free:
  • to share – to copy, distribute and transmit the work
  • to remix – to adapt the work
Under the following conditions:
  • attribution – You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • share alike – If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same or compatible license as the original.

File history

Click on a date/time to view the file as it appeared at that time.

Date/TimeThumbnailDimensionsUserComment
current23:19, 14 November 2016Thumbnail for version as of 23:19, 14 November 20161,326 × 824 (33 KB)Dorian Gray Wild (talk | contribs)== {{int:filedesc}} == {{Information |Description={{en|1=A '''Relay Service''' (RS) is a telecommunication service that allows deaf, hard-of-hearing and speech-impaired (D-HOH-SI) individuals to communicate over SMS, [[w:ema...

There are no pages that use this file.

Metadata