File:Kueh Tradisional Unik.jpg

From Wikimedia Commons, the free media repository
Jump to navigation Jump to search

Kueh_Tradisional_Unik.jpg(200 × 150 pixels, file size: 10 KB, MIME type: image/jpeg)

Captions

Captions

Add a one-line explanation of what this file represents

Summary[edit]

Description
Bahasa Melayu: Cuba anda teka apa nama sebenar nama kueh ini ?

Kueh ini dibuat dari tepung pulut , telur , sedikit minyak lalu diadun menjadi doh dan dicubit kecil dan digentel menjadi Bulat . setelah siap dibulatkan , kueh ini akan disaluti biji bijan dan baru boleh di goreng . Rasanya agak lemak dan manis tetapi sedikit keras adalah lambang dan ciri ciri kueh ini . Apa yang menariknya , Kueh yang terkenal di Malaysia , Indonesia , brunei dan kawasan sekitarnya adalah nama nya yang pelbagai . Menurut encik Mohd Zaid dari Mukmingoods Industries yakni seorang pengusaha IKS Malaysia di Banting Selangor , Tiada nama yang tepat dan sebenar oleh pengasas kueh ini . Resipi kueh ini mungkin datang dari China atau India dengan adanya unsur unsur biji bijan yang mungkin datang ke tanah asia tenggara lewat 2 abad yang lalu . Mari kita baca nama kueh ini ..didalam masyarakat melayu - kueh ini dipanggil kueh buah Rotan , Redan , Bidaran , Kueh Buah Bintik dan terbaru di panggil kueh Peluru ( mungkin kekerasan kueh atau bentuk nya ) dan di Indonesia ia dipanggil keciput , keciputan ,Onde onde , Jaran dan kuih Bijan cubit.

Apa yang menarik , kueh ini makin rangup selagi dapat disimpan lama dan tidak masuk angin . Cara bancuhan dan gorengan juga menentukan kelazatan dan ke enakkan kueh ini .
Date
Source Own work
Author MukminGoods Industries

Licensing[edit]

I, the copyright holder of this work, hereby publish it under the following license:
w:en:Creative Commons
attribution share alike
This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license.
You are free:
  • to share – to copy, distribute and transmit the work
  • to remix – to adapt the work
Under the following conditions:
  • attribution – You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • share alike – If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same or compatible license as the original.

File history

Click on a date/time to view the file as it appeared at that time.

Date/TimeThumbnailDimensionsUserComment
current13:54, 10 May 2011Thumbnail for version as of 13:54, 10 May 2011200 × 150 (10 KB)MukminGoods Industries (talk | contribs)

There are no pages that use this file.

Metadata