File:پل بابا محمود.jpg

From Wikimedia Commons, the free media repository
Jump to navigation Jump to search

Original file(4,128 × 3,096 pixels, file size: 4.56 MB, MIME type: image/jpeg)

Captions

Captions

Add a one-line explanation of what this file represents

Summary

[edit]
Description
فارسی: پل بابا محمود

قدمت این پل با توجه به سابقه نزدیک به هشتصد ساله خود حقیقتا قابل تعمق است این پل توسط حاکم محلی که دست نشانده ایلخان مغول بود بنام اولجاتیو و نامش بابا محمود پدر محمد اشترگانی است پی ریزی و بنا شده است یکی از ویژگی های این بنا داشتن گرده ای ملایم در حرکت معماری پل است که تقسیم فشار آب را در دو سوی پل تنظیم می نماید. این پل بارها توسط حاکم زمان تعمیر و بازسازی شده است طول پل حدود ۱۵۲ متر، عرض از ۵ الی ۸ متر متغیر است و ارتفاع آن از سطح بستر رودخانه ۷۲۰ سانتی متر می باشد تاسیس آن به سال ۷۰۲ هجری و بنا به روایتی ۷۱۲ هجری بازمیگردد. این پل توسط حاکم محلی که دست نشانده ایلخان مغول بود بنام اولجاتیو و نامش بابا محمود پدر محمد اشترگانی است پی ریزی و بنا شده است. یکی از ویژگی های این بنا داشتن گرده ای ملایم در حرکت معماری پل است که تقسیم فشار آب را در دو سوی پل تنظیم می نماید. این پل بارها توسط حاکم زمان تعمیر و بازسازی شده است طول پل حدود ۱۵۲ متر، عرض از ۵ الی ۸ متر متغیر است و ارتفاع آن از سطح بستر رودخانه ۷۲۰ سانتی متر میباشد. این پل در ۲۸ کیلومتری جنوب غربی اصفهان و حدود ۲ کیلومتری پیربکران بر روی زاینده رود ساخته شده است. این پل چون در باغ محمود که از روستاهای شهرستان لنجان است قرار گرفته به پل باغ محمود نیز شناخته می شود.

این پل برروی زاینده روددرشرق روستای سهرفیروزان که طبق اسناد تاریخی شهری باستانی (شهرپیروزان)وروزگاری درکنارشهر(جی) یا(گی)تنهاشهرهای فلات مرکزی ایران بوده اندبه دستورحاکم محلی به نام بابامحموداحتمالابرروی بقایای پل باستانی که محورارتباطی شهرپیروزان باشهر(گی یاجی)بوده است بناشده است. لازم به توضیح است مقبره بابامحموددراین روستا موجود و مسجدی قدیمی به نام بابامحمودبامرمت سازمان میراث فرهنگی مورداستفاده اهالی می باشد.
This is a photo of a monument in Iran identified by the ID
634
Date
Source Own work
Author Sayedaminhoseyni

Licensing

[edit]
I, the copyright holder of this work, hereby publish it under the following license:
w:en:Creative Commons
attribution share alike
This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International license.
You are free:
  • to share – to copy, distribute and transmit the work
  • to remix – to adapt the work
Under the following conditions:
  • attribution – You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • share alike – If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same or compatible license as the original.


File history

Click on a date/time to view the file as it appeared at that time.

Date/TimeThumbnailDimensionsUserComment
current17:57, 7 October 2018Thumbnail for version as of 17:57, 7 October 20184,128 × 3,096 (4.56 MB)Sayedaminhoseyni (talk | contribs)User created page with UploadWizard

File usage on other wikis

The following other wikis use this file:

Metadata